מגזין אינטרנטי מספר 35   פרשת  תרומה  אדר תשע"ז

שלום לכל אוהבי/חברי מרכז מיכאל

תגובות (במייל חוזר) לדברים הנכתבים, יתקבלו בברכה.

שבת שלום

פרשת תרומה – בריאות וכפרה

הפרשה מתחילה תהליך של חמש פרשיות העוסקות בבניין המשכן, ועבורנו המשמעות היא חמשה שבועות של בניית המשכן הפנימי כמו שנאמר  "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם"

משמעות אחת היא לתת זמן לעצמנו ולחשוב על הנשמה ותפקידנו כחלק מהמשכן הכולל של עם ישראל, משמעות שנייה היא כוחות הרפואה מכוון שהגוף האדם בנוי כדוגמת המשכן.

תהליך בניית המשכן מתחיל בכך שהבורא מנחה את משה לבקש תרומות למשכן, וכי בורא שמיים וארץ זקוק לתרומות, האם לא יכול הבורא להמציא את כול מה שצריך לבניית המשכן בדרך נס?

אכן הבורא אינו זקוק לתרומות, אך נותן התרומה זקוק לברכה שבנתינת התרומה! ברכה חשובה בנתינת תורמה מהלב היא הסרת דין והקלת תהליכים קשים האמורים לעבור על האדם עקב התיקון האישי! לכן קריאת התורה בשבת קודמת עוסקת במחצית השקל  שמטרת נתינה זו היא "לכפר על נפשותיכם"

תרומת מחצית השקל

מחצית השקל היא המטבע שנצטוו בני ישראל לתת למשכן, הכסף נועד לקרבנות הציבור שבבית המקדש, מטרת אותם הקורבנות הייתה לכפר על בני ישראל ולהביא לשלום, אישי וגלובלי.

נתינת מחצית השקל למשכן שימשה לתיקון וכפרה עד חטא העגל ועל מכירת יוסף, שתי טעויות שעשינו המשפיעות על תיקון האומה היהודית עד היום.

בזמננו כזכר למנהג, נוהגים לתת תרומה למקום לימוד תורה ורוחניות, בערך השווה למחצית השקל.

נתינת תרומה זו מהווה פדיון נפשו של האדם.

פרטים נוספים ואפשרות לביצוע התרומה בקישור המצורף

http://www.michael-center.com/?page_id=4682

בברכת שבת שלום,

הרב יחזקאל נגר

הקשר בין פרשת תרומה להפטרה

כל שנה אנחנו לומדים גם את פרשת תרומה. מדברים בעיקר על עניין הנתינה מתוך "מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי". הפרוש אומר להתרים את הצבור בדרך של פיוס ועדינות.

רבי נחמן מברסלב אומר: "וכלל המשכן הוא בחינת נדבת לב, צדקה, כדי לחזק את הרצון דקדושה כי זה העיקר שצריכין להגביר הרצון בתקף גדול כל כך עד שיאיר לעולם ולא יופסק בכל מיני חשך שעוברים על כל אדם כפי מה שהוא".

הפטרת תרומה לקוחה ממלכים א' ה-ו

חכמת שלמה מתבטאת גם בכך שכרת ברית שלום עם חירם (מלך צור). חירם סיפק לשלמה לבניין בית המקדש את ארזי הלבנון עבור תשלום . מאוחר יותר לא עמד שלמה בתשלום ונתן לחירם עשרים ערים בקו הצפון לתשלום חובותיו.

בניין בית המקדש לפי ההפטרה שלנו איננו פרי רצון דקדושה אלא , הוא פרי כורח.

מלכים א' פרק כו "וַיהוָה נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר-לוֹ וַיְהִי שָׁלֹם בֵּין חִירָם וּבֵין שְׁלֹמֹה וַיִּכְרְתוּ בְרִית שְׁנֵיהֶם.  כז וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס מִכָּל-יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ.  כח וַיִּשְׁלָחֵם לְבָנוֹנָה עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים בַּחֹדֶשׁ חֲלִיפוֹת חֹדֶשׁ יִהְיוּ בַלְּבָנוֹן שְׁנַיִם חֳדָשִׁים בְּבֵיתוֹ וַאֲדֹנִירָם עַל-הַמַּס.  {ס} כט וַיְהִי לִשְׁלֹמֹה שִׁבְעִים אֶלֶף נֹשֵׂא סַבָּל וּשְׁמֹנִים אֶלֶף חֹצֵב בָּהָר.  ל לְבַד מִשָּׂרֵי הַנִּצָּבִים לִשְׁלֹמֹה אֲשֶׁר עַל-הַמְּלָאכָה שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת הָרֹדִים בָּעָם הָעֹשִׂים בַּמְּלָאכָה".

ממשה עד שלמה חלפו 1335 שנים. מהזמן שהבורא מצווה בפרשת תרומה מה לעשות במשכן ובאיזה אופן , בצורה של נדבה הנגבית בעדינות. בית המקדש הראשון לא נבנה אלא מרצון המלך שלמה להגשים חלום , הבטחה לדוד אביו. גם לפי הפסוקים שבהפטרה. מסופר לנו שהעם שילם במס סבל – שבו גויס כל אדם לעבודת המלך למשך 3 חודשים (כמו מילואים) ובנוסף לכך נגבו כספים רבים מהעם כמס רגיל. זאת הייתה אחת הסיבות למרד ירבעם בן נבט , כמה פרקים מאוחר יותר ולפילוג הממלכה 40 שנים אחר כך.

ועם כל בנין בית המקדש המפואר הזה שנבנה בכפיה מתוך צו המלך שלמה ובזיעה הרבה של העם אולי היה צריך להיבנות לא רק בחכמה אלא גם בפיוס ובעדינות.

למרות כל הבניין היפה והעבודה הרבה עדיין הבורא מתנה את משכנו בקרב העם לא בבית המקדש המפואר אלא בקיום המצוות, החוקים והמשפטים שלו. כלומר בהתנהגותם וכמו שכתוב בפרשה שלנו

פרק כה' פס'ח" וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" אומר הבורא במילים משותפות לשני המקומות חוקותי, משפטי ועוד גם בהפטרה אומר הבורא שרק אם ילך שלמה בחוקות הבורא ומשפטיו הוא הבורא ישכן בתוך בני ישראל ולא יעזב אותם לעולם.

פרק ו פס'יא נאמר "וַיְהִי דְּבַר-יְהוָה אֶל-שְׁלֹמֹה לֵאמֹר.  יב הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר-אַתָּה בֹנֶה אִם-תֵּלֵךְ בְּחֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי תַּעֲשֶׂה וְשָׁמַרְתָּ אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹתַי לָלֶכֶת בָּהֶם וַהֲקִמֹתִי אֶת-דְּבָרִי אִתָּךְ אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל-דָּוִד אָבִיךָ.  יג וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא אֶעֱזֹב אֶת-עַמִּי יִשְׂרָאֵל".

ומה קורה בסוף הסיפור?

במלכים א' פרק יא יב' מסופר "ה וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִים וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם שִׁקֻּץ עַמֹּנִים.  ו וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה וְלֹא מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה כְּדָוִד אָבִיו.  {ס} ז אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב בָּהָר אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי יְרוּשָׁלִָם וּלְמֹלֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן…. וְלֹא שָׁמַר אֵת אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה".

העם אשר נשבר מעומס העבודה (מס סבל) ומהמיסים הגבוהים פונה לרחבעם בן שלמה בבקשה להקלה בפרק יב' "אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת-עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד אֲשֶׁר-נָתַן עָלֵינוּ וְנַעַבְדֶךָּ".

תשובת רחבעם לעם הייתה קשה "אָבִי הִכְבִּיד אֶת-עֻלְּכֶם וַאֲנִי אֹסִיף עַל-עֻלְּכֶם אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים".

עשרת השבטים (למעט יהודה ובנימין ) מכריזים על התפלגות "טז וַיַּרְא כָּל-יִשְׂרָאֵל כִּי לֹא-שָׁמַע הַמֶּלֶךְ אֲלֵהֶם וַיָּשִׁבוּ הָעָם אֶת-הַמֶּלֶךְ דָּבָר לֵאמֹר מַה-לָּנוּ חֵלֶק בְּדָוִד וְלֹא-נַחֲלָה בְּבֶן-יִשַׁי לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל עַתָּה רְאֵה בֵיתְךָ דָּוִד וַיֵּלֶךְ יִשְׂרָאֵל לְאֹהָלָיו".

הפיוס המצווה לא התקיים לפחות לא בבית המקדש והתוצאה הייתה חורבנו כ 380 שנים לאחר מכן. חבל.

אחד הדברים שאני לומדת שכאשר אדם בונה בית רוחני או גשמי זרע הבנין צריך להיות בנדבה , ברצון דקדושה, בחמלה בנועם ורק אז תהיה השכינה שורה.

שבת שלום בשורות טובות

 צמרת

*תוכנית לימוד חדשה באמצעות האינטרנט – לפרטים לחצו כאן

    http://www.michael-center.com/?page_id=7585

 *לזמני השבת לחצו על הקישור המצורף

http://dat.gov.il/Pages/ShabathTimes.aspx

רשימת אירועים

*פרשת שבוע ומודעות רוחנית,  בכול יום שני   20:00-21:30

כדאי להזמין חברים חדשים

*נפתח קורס מבוא לקבלה-ביום שלישי 21/2/17 20:00 אפשר עדיין להצטרף

מרכז מיכאל – בית ללימודי יהדות ורוחניות – רחוב אחוזה 117 קומה ב' רעננה

054-6365057      ת.ד. 145 רעננה 4310101