מגזין אינטרנטי מספר 56   פרשת עקב אב  תשע"ז

שלום לכל אוהבי/חברי מרכז מיכאל

תגובות (במייל חוזר) לדברים הנכתבים, יתקבלו בברכה.

פרשת עקב

שלום רב

פרשת עקב נתברכה במספר ערוצי ברכה מדהימים, האחד לרפואה כמו שנאמר:  "וְהֵסִיר יְהוָה מִמְּךָ, כָּל-חֹלִי; וְכָל-מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ, לֹא יְשִׂימָם בָּךְ, וּנְתָנָם, בְּכָל-שֹׂנְאֶיךָ."

שואלים מדוע נאמר כל חולי, אפשר להגיד חולי בלי המילה כל, והתשובה היא שיש 88 סוגי מחלות הנובעים מהתקררות, ומפרשים שהתקררות היא למעשה בבחירה של האדם, שומר עצמו או לא שומר עצמו.

ולכן כח הרפואה המתגלה בפסוק זה, שהבורא עצמו ירפא את האדם אפילו ממחלות שלא נגזרו מלמעלה, אותם מחלות הנובעות מרשלנות האדם עצמו!

כח פרנסה וזוגיות

"וַיְעַנְּךָ, וַיַּרְעִבֶךָ, וַיַּאֲכִלְךָ אֶת-הַמָּן אֲשֶׁר לֹא-יָדַעְתָּ, וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ:  לְמַעַן הוֹדִיעֲךָ, כִּי לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם–כִּי עַל-כָּל-מוֹצָא פִי-יְהוָה, יִחְיֶה הָאָדָם."

על פי המפרשים לחם רומז לפרנסתו של האדם וגם לזוגיות שלו כפי שמובא בכתבי האר"י בפרשת עקב.

בברכה

הרב יחזקאל

 

הפטרה לפרשת עקב -, ישעיה מט  – נא ,שבת שנייה של נחמה

השבת היא השבת השנייה משבע שבתות הנחמה. הפטרת השבוע, כמו כל הפטרות הנחמה, היא מנחמותיו של הנביא ישעיה. ההפטרה פותחת בציון וחותמת בציון. פותחת בציון: "ותאמר ציון עזבני ה' וה' שכחני". וחותמת בציון: "כי נחם ה' ציון, נחם כל חורבותיה, וישם מדברה כעדן וערבתה כגן ה', ששון ושמחה ימצא בה, תודה וקול זמרה." ההפטרה פותחת בתיאור הרגשת ירושלים שבניה נמצאים בגלות. היא חשה עזובה ושכוחה. זוהי תלונתם של אבלי ציון: אורך הגלות ועל קשיי השעבוד. בתשעה באב שאל עם ישראל את ה': "למה לנצח תשכחנו, תעזבנו לאורך ימים"? (כפי שקראנו במגילת איכה). ומשיב הקב"ה בשאלה: הייתכן שאשה תשכח את תינוקה, את הבן שילדה? גם נשים היולדות בנים, עלולות לעתים לשכוח, אבל אני ה' לא יתכן שאשכחך. ציון היא ארץ ישראל, ציון היא ירושלים, ציון היא כנסת ישראל, האומרת: "ואני שכולה וגלמודה, גולה וסורה". בנבואת הנחמה שבפי ישעיה באה ההבטחה שציון תשוב ותמלא בבניה: "כי עתה תצרי מיושב, ורחקו מבלעיך". הגויים ומלכיהם הם שיטפלו בילדיה של ציון ויביאו את גולי ישראל חזרה לציון: "והיו מלכים אומניך, ושרותיהם מניקותיך". הנביא פונה לבניה של ציון, שנתייאשו מן הגאולה ואמרו שה' נטש את עמו, ושואלם: "כה אמר ה' אי זה ספר כריתות אמכם אשר שלחתיה?" הברית בין הקב"ה לעמו משולה לברית נישואין. כדי להתיר את הנישואין יש צורך בגט, בספר כריתות. ספר כריתות כזה לא קיים. מעולם לא שילחתי את אמכם בספר כריתות. ומכאן שהברית ממשיכה. הגלות היא עונש על חטאי הבנים: "הן בעוונותיכם נמכרתם, ובפשעיכם שולחה אמכם". הגלות היא רק פרידה זמנית מן הארץ, מחלה שתרפא. הקשר שבין החטא והגלות, קושר את ההפטרה אל פרשת השבוע: עקב.

ואני חיפשת למשפט המפתח של פרשת עקב

" וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ " למדנו שעניין השמיעה היא הפנמה . כל איבר בגוף צריך להטמיע בתוכו את מודעות הבורא. ובאמת מי שיקרא את ההפטרה היטב יראה שהיא מטמיעה בתוכה בעיקר את אבר השמיעה אוזן ואת עניין השמיעה וגם אברים נוספים עולים כמו כתף, לב, לחי, פנים, רגליים.

בפסוק ז' נאמר " עוֹד יֹאמְרוּ בְאָזְנַיִךְ בְּנֵי שִׁכֻּלָיִךְ …" ולקראת סוף ההפטרה נאמר בפס' כג' "י מִי בָכֶם יְרֵא יְהוָה שֹׁמֵעַ בְּקוֹל עַבְדּוֹ ְ  אֲשֶׁר הָלַךְ חֲשֵׁכִים וְאֵין נֹגַהּ לוֹ יִבְטַח בְּשֵׁם יְהוָה וְיִשָּׁעֵן בֵּאלֹהָיו." ובפסוק כה' "א שִׁמְעוּ אֵלַי רֹדְפֵי צֶדֶק ,מְבַקְשֵׁי יְהוָה…"

כלומר הקשר בין פרשת עקב להפטרה הוא בהחלט גם בתוכן וגם בצורה עניין השמיעה. משה וישעיה שניהם נביאים גדולים שתפקידם הוא לשמוע/ להטמיע בגופם ונפשם את דבר האל.

עניין המתחבר באופן ישיר לפרשת ואתחנן בעניין "שמע ישראל".

עלינו לעסוק בתיקון המידות ביכולת שלנו לשמוע, על כל גווניה של המילה . עלינו לשמע לדברים מאת הבורא ולהאמין להאמין  שמי שהוציא אותנו ממצרים ועשה לנו כל כך הרבה ניסים ונתן לנו את ארץ ישראל הוא לא עזב אותנו . עלינו לבדוק עד כמה אנחנו עזבנו אותו. לקחת על כך אחריות ולתקן את דרכינו ואמונתנו. אין כאן הטפה אלא, פרקטיקה . לפי הפרשה וגם לפי ההפטרה אם נשמע לקול הבורא ובקולו נזכה לחיים של ברכה. את הדרך של חוסר באמונה, בהפנמת הדברים ניסינו כבר. ראינו את הדרך ואת מחיריה ועכשיו אנחנו מנסים דרך נוספת, אחרת. זאת הדרך האחרת .

עניין נוסף המקשר בין הפרשה להפטרה, הוא עניין שכחת האלוהים אחרי כל מה שעשה עבור עם ישראל. גם ההפטרה חוזרת לא מעט על הדברים. מי מאיתנו לא חווה בחייו נטישה במידה כזאת או אחרת? על כך בשנה הבאה.

שבת שלום ובשורות טובות

צמרת

לימוד חדשה באמצעות האינטרנט – לפרטים לחצו כאן

http://www.michael-center.com/?page_id=7585

*לזמני השבת לחצו על הקישור המצורף

http://dat.gov.il/Pages/ShabathTimes.aspx

מרכז מיכאל – בית ללימודי יהדות ורוחניות – רחוב אחוזה 117 קומה ב' רעננה

054-6365057      ת.ד. 145 רעננה 4310101