מגזין אינטרנטי מספר 46   פרשת נשא  סיון תשע"ז

שלום לכל אוהבי/חברי מרכז מיכאל

תגובות (במייל חוזר) לדברים הנכתבים, יתקבלו בברכה.

פרשת נשא

פרשה הארוכה ביותר בתורה, חלק ניכר מוקדש לקורבן שהקריבו נשיאי השבטים לחנוכת המזבח. התורה המקפידה שלא להוסיף אות מיותרת מקדישה הרבה מילים החוזרות על עצמן בסיפור קורבן הנשיאים, מדוע?

בספר הזוהר מובא אחד הפירושים המעניינים לגבי קורבן הנשיאים, שנים עשר נשיאים כנגד שנים עשר נשיאי ישמעאל, כוח הקורבנות בא בין השאר לנטרל את האנרגיה הרוע שיכולה להתגלות על ידי צאצאי ישמעאל, אין מילה מיותרת בקורבנות, יש צורך בכול התיאור של הקורבנות מכוון שכול אות מהווה צינור לברכה מיוחדת ולנטרל אנרגיה כול כך שלילית יש צורך בהרבה צינורות שפע.

כמו כן בפרשה יש את ברכת הכוהנים, שישים אותיות שבברכה מכוונים כנגד שישים ריבוא של בני ישראל, כלומר הברכה ממשיכה שפע לכלל ישראל.

בברכה

הרב יחזקאל

הפטרה לפרשת נשא

פרשת נשא והפטרה מתוך שופטים יג'.

פרשה זו עוסקת במגוון  נושאים, אחד הנושאים הוא עניין הנזיר פרק ו' עד פס' 21.

ההפטרה מספרת סיפור הולדת שמשון, הסיפור עלול מעט לבלבל לכן העדפתי לחלקו לחלקים קצרים וברורים.

פתיחה (פסוקים א-ב)

עדכון על מצב העם, עשו הרע בעיני ה' וכעת הם משועבדים לפלישתים, ועל גיבורי הסיפור: מנוח משבט דן ואשתו העקרה.

התגלות ובשורה (פסוקים ג-ה)

מלאך ה' מתגלה אל האישה בבשורה כפולה: "וְהָרִית וְיָלַדְתְּ בֵּן" (פסוק ג) "וְהוּא יָחֵל לְהוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד פְּלִשְׁתִּים" (פסוק ה). הבן שעתיד להיוולד יהיה נזיר אלוהים כל ימי חייו, והקדשתו מבטן מחיבת גם את אמו להימנע משתיית יין ושיכר ומאכילת "כָּל טָמֵא" (פסוק ד).

דיווח בבית (פסוקים ו-ח)

האישה מדווחת לאישהּ, מנוח, על הביקור הפלאי, והוא מתפלל ומבקש "בִּי אֲדוֹנָי אִישׁ הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר שָׁלַחְתָּ יָבוֹא נָא עוֹד אֵלֵינוּ וְיוֹרֵנוּ מַה נַּעֲשֶׂה לַנַּעַר הַיּוּלָּד" (פסוק ח).

התגלות – שידור חוזר (פסוקים ט-יד)

ה' נענה לבקשה, והמלאך מתגלה. גם הפעם, לאישה. "וַתְּמַהֵר הָאִשָּׁה וַתָּרָץ וַתַּגֵּד לְאִישָׁהּ… וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ מָנוֹחַ אַחֲרֵי אִשְׁתּוֹ" (פסוקים י-יא) לשמוע בעצמו את מה שנאמר כבר לאשתו.

ההוכחה לזהות האיש / מלאך (פסוקים טו-כג)

מנוח מתעקש להאכיל את האיש "כִּי לֹא יָדַע מָנוֹחַ כִּי מַלְאַךְ ה' הוּא" (פסוק טז); הוא גם רוצה לדעת את שמו. אבל המלאך משיב ששמו "פֶלִאי", והמנחה שמביא מנוח הופכת לקרבן, "וַיַּעַל מַלְאַךְ ה' בְּלַהַב הַמִּזְבֵּחַ" (פסוק כ). ולא מותיר מקום לספק באשר לזהותו.

זה קורה (פסוקים כד-כה)

ההבטחה מתממשת: "וַתֵּלֶד הָאִשָּׁה בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שִׁמְשׁוֹן וַיִּגְדַּל הַנַּעַר וַיְבָרְכֵהוּ ה'. וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ…" (פסוקים כד-כה).

ההפטרה היא המימוש של חוק הנזיר בפרשת נשא, אמנם עם סייגים כאלה ואחרים אך נושא הנזיר הוא המחבר.

סיפור זה מראה לנו את כוח ההשגחה העליונה, יש זמנים בהם מחליטים בעולם העליון אודות שליחות שיש למלא בעולם הזה לטובת הכלל, בוחרים מי השליח המיועד לתפקיד, ולמעשה אין לשליח אפשרות להתנגד לשליחות, חשוב לדעת שההשגחה העליונה לא עזבה את בני ישראל ומציאות זו נכונה גם בזמננו.

שבת שלום ובשורות טובות

צמרת

*תוכנית לימוד חדשה באמצעות האינטרנט – לפרטים לחצו כאן

http://www.michael-center.com/?page_id=7585

*לזמני השבת לחצו על הקישור המצורף

http://dat.gov.il/Pages/ShabathTimes.aspx

מרכז מיכאל – בית ללימודי יהדות ורוחניות – רחוב אחוזה 117 קומה ב' רעננה

054-6365057      ת.ד. 145 רעננה 4310101