מגזין אינטרנטי מספר 24   פרשת וישלח  כסלו תשע"ז

שלום לכל אוהבי/חברי מרכז מיכאל

תגובות (במייל חוזר) לדברים הנכתבים, יתקבלו בברכה.

כך נוכל לשפר את הכתוב מידי שבוע ונעורר את תחושת השותפות לקהילה ולמרכז מיכאל.

                                                                                                         שבת שלום לכולם

 

פרשת וישלח

הפרשה עוסקת במפגש המכונן בין יעקב לאחיו עשיו, יעקב שולח שליחים על-מנת לברר את כוונת אחיו, בחזרתם הם מודיעים, כוונת עשיו למלחמה.

יעקב אבינו מתכונן למשא ומתן ושולח מתנות לרכך את גישת עשיו, הוא מתכונן למלחמה וגם  פונה בתפילה לריבונו של עולם להצילו ולהציל משפחתו מיד עשיו.

בשום מקום לא מוזכר שיעקב שונא את עשיו, רק שעשיו שונא את יעקב!

מהי חשיבות העניין?

יש עקרון רוחני האומר "דומה מושך דומה" כאשר אדם מרשה לתדר שנאה לשרות בתוכו הוא ממגנט את הכוחות הרעים הנמצאים באנשים סביבו!!!

במידה ואת/ה כועס, שונא, מקנא, מקטרג על … , מדבר לשון הרע, מרכל על וכדומה, למעשה את/ה  מושכים את האנרגיה הרעה של אותם אנשים היא עוברת אלכם!

לכן פשוט לא כדאי להיות בתדר השלילי.

שבת שלום,

הרב יחזקאל נגר

 

 משמעות ההפטרה

ההפטרה לפרשת וישלח היא מתוך ספר עובדיה. ספר זה מכיל רק פרק אחד המוקדש לשנאה התהומית של עשו ליעקב. שנאה זו קיימת מימי יצחק ורבקה ונמשכת אלפי שנים. דברי עובדיה הם חזון אחרית הימים מה יעלה בגורל אדום ביום מן הימים ומה יעלה בגורל ישראל.

אדום הוא העם שנולד מעשו ושנאת אדום את ישראל משקפת את שנאת עשו אל יעקב. במהלך ההיסטוריה נהגו בני אדום בבני ישראל ברשעות ללא גבולות

"ְזדוֹן לִבְּךָ הִשִּׁיאֶךָ שֹׁכְנִי בְחַגְוֵי-סֶלַע מְרוֹם שִׁבְתּוֹ אֹמֵר בְּלִבּוֹ מִי יוֹרִדֵנִי אָרֶץ."

על כך ישלמו בני אדום בעתיד "ח הֲלוֹא בַּיּוֹם הַהוּא נְאֻם-יְהוָה וְהַאֲבַדְתִּי חֲכָמִים מֵאֱדוֹם וּתְבוּנָה מֵהַר עֵשָׂו. 

נכון שבית יעקב ילכו לגלות וסבלם יהיה רב, הנביא מזהיר את אדום מלשמוח לאידם. אך, בסופו של דבר ישמידו את אדום וישובו לארצם "יח וְהָיָה בֵית-יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ וְדָלְקוּ בָהֶם וַאֲכָלוּם וְלֹא-יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו כִּי יְהוָה דִּבֵּר.  יט וְיָרְשׁוּ הַנֶּגֶב אֶת-הַר עֵשָׂו וְהַשְּׁפֵלָה אֶת-פְּלִשְׁתִּים וְיָרְשׁוּ אֶת-שְׂדֵה אֶפְרַיִם וְאֵת שְׂדֵה שֹׁמְרוֹן וּבִנְיָמִן אֶת-הַגִּלְעָד. 

קראתי מאמר מעניין מבית חב"ד על רמזים שיש בפרשה, בחרתי להביא מהם טעימה .

האחד –המילה ישראל מופיעה בפרשה שלנו בהחלפת השם מיעקב, השם ישראל כולל בתוכו את כל האבות והאמהות. אנו מרבים עדיין להשתמש בשם יעקב, מדוע?

כדי לשמור על השוויון בין "עזרת הגברים" ל"עזרת הנשים" הרמב"ן כותב כי בשמותיהן של האמהות יש סה"כ 13 אותיות (שרה, רבקה, רחל, לאה) במקביל לכך גם בשמות האבות יש 13 אותיות (אברהם, יצחק, יעקב). אם היינו מעדיפים את השם ישראל (5 אותיות) על פני השם יעקב היה מספר האותיות של האבות גבוה ממספר האותיות של האמהות.

וכמובן העובדה שבכל צד יש 13 אותיות אינה מקרית, המספר 13 הוא מספר מקודש "זכור לנו היום ברית שלוש עשרה" גם ערכן המספרי של המלה "אחד" ו "אהבה" הוא שלוש עשרה.

העיקר שיחד הן 26 שמתקבל שם ה-ו-יה.

השני- יעקב פוחד מעשו ומתפלל לבורא "הצילני נא מיד אחי מיד עשו, כי ירא אנכי אותו, פן יבוא והכני אם על בנים", יעקב מבקש על מה שיקרה כאן ועכשיו אבל רואה את הסבל של עמם ישראל בעתיד ובקשתו "הצילני נא" היא עבור מה שיעברו בניו בעתיד.

האישיות המסוכנת ביותר בעתיד היא המן הרשע שהיה מזרע עשו (דרך עמלק נכד עשו), הוא תכנן להשמיד ולאבד הכול, "אם על בנים" – וכפי שאמר "טף ונשים ביום אחד". בעל הטורים מוצא את שמו מוזכר בבקשתו של יעקב: ראשי תיבות של המילים "הצילני נא מיד" – המן

אבל זה לא רק המן, עוד שונאי ישראל רבים קמו במהלך הדורות, והם נרמזים במילה "נא" כך מפרש ה'מגלה עמוקות' שמלה זאת היא ראשי תיבות

נבוכדנאצר – מלך בבל שהביא לחורבן בית ראשון

אחשורוש מלך פרס ומדי – הגלות השנייה

ראשי תיבות שלהם נא.

הגלות השלישית – גלות יון, שבראש עמדו ניקנור ו אנטיוכוס (מחנוכה) – ראשי תיבות נא.

גלות רביעית היא גלות אדום – חורבן בית שני שהיה ע"י הרומאים שבראשם עמדו הקיסרים נירון ו אספסינוס  – ראשי תיבות נא.

על כל אלו ודומיהם באה בקשת יעקב "הצילני נא" ,וכפי שאנו אומרים בליל הסדר …"והקב"ה מצילנו מידם".                                                                               שבת שלום ובשורות טובות , צמרת

לפי מנהג הספרדים נוהגים לקרוא את נבואתו של עובדיה הפונה אל אדום, העם שנולד מעשו. השנאה של בני אדום לישראל משקפת את שנאתו של עשו אל יעקב. הנביא מדבר על אכזריותם של בני אדום. בפרשה מסופר על פגישה בין האחים. בהפטרה מדובר על פגישה בין העמים. בפרשה יעקב הוא החלש ועשו בעל הכוח. בעתיד יהיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש… ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר.

 

 

*תוכנית לימוד חדשה באמצעות האינטרנט – לפרטים לחצו כאן

http://www.michael-center.com/?page_id=7585    

                                                                   

*לזמני השבת לחצו על הקישור המצורף

  http://dat.gov.il/Pages/ShabathTimes.aspx 

 

רשימת אירועים                                       

*פרשת שבוע ומודעות רוחנית,  בכול יום שני   20:00-21:30  כדאי להזמין חברים חדשים

*קורס מבוא לקורס קבלה – ביום רביעי (אפשר עדיין להצטרף)   20:00-21:00

*מסיבת חנוכה – יום ראשון 25/12  – לפרטים לחצו כאן

מרכז מיכאל – בית ללימודי יהדות ורוחניות – רחוב אחוזה 117 קומה ב' רעננה

054-6365057      ת.ד. 145 רעננה 4310101