מגזין אינטרנטי מספר 12    פרשת עקב  –  אב תשע"ו

שלום לכל אוהבי/חברי מרכז מיכאל

 

"העבר את זה הלאה"

מציאות החיים והעולם משתנה לנגדנו בצורה דרסטית באופן שלא קרה כבר מאות בשנים, נדידת עמים גדולה, שינוי מרכזי כוח בעולם, שינוי הכלכלה העולמית, שינוי בתחושת הביטחון האישי באזורים שבעבר נחשבו בטוחים ועוד.

כאן בארץ אנו כמו בעין הסערה, הכול גועש מסביב וכאן, ברוך השם, יחסית למה שקורה בעולם, שקט!

אולם במישור האישי, הרבה מאיתנו חווים טלטלות בתחומים שונים!

למדנו מכבר את דברי רבי שמעון בר יוחאי שבזכות ספר הזוהר תגיע הגאולה ברחמים, וכן למדנו שבתקופה הנקראת "אחרית הימים" כול אחד יחווה את החיים באופן מדויק הקשור לתיקון האישי!

ניתן וכדאי לחזק את ההגנות האישיות וניתן להמתיק את הדין, אפשר לחזק את הנפש ולהכינה לעוצמות האנרגטיות של התקופה.

אחת הדרכים החזקות ביותר לכך היא באמצעות לימוד חכמת הקבלה!

אנו מזמינים אתכם להיות חלק מהפצת לימוד זה באמצעות ערב לימוד לחברים שלכם, אצלכם בבית, נשמח להגיע ולהרצות במגוון נושאים.

"העבירו את זה הלאה", בברכה, הרב יחזקאל נגר

לתיאום ערב התקשרו  054-6365057

 

הרב יהודה ליב אשלג-בעל הסולם

"תחבולה האחת היא להסתכל בסוף המעשה. כלומר, בתכלית הבריאה. כי אי אפשר להבין שום דבר באמצע מלאכתו, אלא מסופו."

 

רבי נחמן מברסלב    

 לבקר אחרים, ולתת להם את ההרגשה שאינם רצויים – זאת יכול כל אחד לעשות. אך לרומם את רוחם ולהעניק להם הרגשה טובה – לכך דרושים כשרון מיוחד והשקעת מאמץ.

 

פרשת עקב

ח,יז וְאָמַרְתָּ, בִּלְבָבֶךָ:  כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה.       ח,יח וְזָכַרְתָּ, אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ–כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל:  לְמַעַן הָקִים אֶת-בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, כַּיּוֹם הַזֶּה.

אנו מתמלאים בסיפוק כאשר אנחנו מספיקים לעשות את אשר ברצוננו לעשות, ובמיוחד כאשר העשייה שלנו כוללת השפעה חיובית על הזולת. מכאן ועד הגאווה "אני עשיתי את זה" הדרך קצרה מאד.

למרות ש"אני" עשיתי את זה, אני צריך להפנים לאחר העשייה שהכול נעשה בכוחו של הבורא!

בהקשר לנאמר לעייל נביא כאן את התובנה המיוחדת הבאה.

חידוש נפלא מצאנו בדברי ר' חיים מוולוז'ין (נפש החיים שער ג' פי”ב):

“ובאמת הוא עניין גדול וסגולה נפלאה להסיר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו, ולא יעשו עליו שום רושם כלל. כשהאדם קובע בלבו לאמור הלא ה' הוא האלוקים האמיתי ואין עוד מלבדו יתברך שום כוח בעולם, וכל העולמות כלל. והכול מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו. ומבטל בלבו ביטול גמור, ואינו משגיח כלל על שום כוח ורצון בעולם, ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא. כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם, שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל…

וגם יגזור אומר ויקם לו לפעול ענינים וניסים נפלאים היפוך סדור כוחות הטבעיים. כיון שמשעבד ומדבק טוהר אמונת לבבו באמת בל תימוט רק לו יתברך לבד, ואצלו יתברך הכול שווה, כל רגע, לפעול בסידור הטבע שקבע או היפוך סידור הטבע. כמו שמצינו ברבי חנינא בן דוסא שהיה גוזר אומר ופועל כפי רצונו כל עת היפוך סידור הטבע. כאומרו מי שאמר לשמן וידליק יאמר לחומץ וידליק…”.

בברכה, הרב יחזקאל נגר

 

הקשר בין הפרשה להפטרה

הקשר בין פרשת עקב להפטרה ישעיה מט' – נא'.

 השבת היא השבת השנייה משבעת שבתות הנחמה, הפטרת השבוע, כמו כל הפטרות הנחמה היא מנחמותיו של הנביא ישעיה.

ההפטרה פותחת בציון וחותמת בציון, פותחת בציון: "ותאמר ציון עזבני ה' וה' שכחני" וחותמת בציון: "כי נחם ה' ציון, נחם כל חורבותיה, וישם מדברה כעדן וערבתה כגן ה', ששון ושמחה ימצא בה, תודה וקול זמרה."

ההפטרה פותחת בתיאור הרגשת ירושלים שבניה נמצאים בגלות, היא חשה עזובה ושכוחה, זוהי תלונתם של אבלי ציון: על אורך הגלות ועל קשיי השעבוד.

יש מספר נושאים המקשרים בין פרשת עקב להפטרה, לפחות לפי מה שאני מצאתי.

בשני המקורות מעבר לקשר של ברית, שהוא קשר של חוזה "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ". יש גם קשר של חסד המתבטא כאן בקשרי משפחה בפרשה נאמר "וְיָדַעְתָּ עִם-לְבָבֶךָ  כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת-בְּנוֹ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מְיַסְּרֶךָּ."

קשר של בן ואב אשר מייסר את בנו מתוך דאגה לו, מתוך רצון לחנך אותו לעתיד לבוא.

בהפטרה הקשר מדבר על אשה והילד שלה "הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ מֵרַחֵם בֶּן-בִּטְנָהּ גַּם-אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ".

לא יתכן שאשה תשכח את פרי בטנה ואפילו במידה וכן תשכח, אצל הבורא לא יכול לקרות שהוא ישכח את עם ישראל.

העניין השני  הוא עניין הגויים בפרשה "והיה עקב תשמעון…" אם תקשיבו ותעשו כדבר ה' ולא תלכו בדרכי הגויים  הבורא יאהב אותך והתוצאה תהיה ברכה מכל סוג. אחת התוצאות "ואכלת את כל העמים אשר ה' אלוהיך נתן לך".

בהפטרה נאמר בעניין הגויים:

"כֹּה-אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה הִנֵּה אֶשָּׂא אֶל-גּוֹיִם יָדִי וְאֶל-עַמִּים אָרִים נִסִּי וְהֵבִיאוּ בָנַיִךְ בְּחֹצֶן וּבְנֹתַיִךְ עַל-כָּתֵף תִּנָּשֶׂאנָה."בעתיד לבוא בעזרת כוח הנס ינצח אותם ה' ויחזיר את הבנים והבנות של עם ישראל שהושפלו , להרים אותם מעלה, להשיב להם את הכבוד האבוד.

והעניין השלישי, אומר בקצרה, שיש בשני המקורות את הפניה אלינו לראות את נושא האוכל והאכילה וכן עניין לקיחת האחריות על גורלנו, דבר המזכיר לנו את חטא אכילת הפרי מעץ הדעת.

                                                               בשורות טובות שבת שלום  צמרת

 

תגובות (במייל חוזר) לדברים הנכתבים , יתקבלו בברכה.  את הכול יש לכתוב בלשון מכובדת ונקייה, כך נוכל לשפר את הכתוב מידי שבוע ונעורר את תחושת השותפות לקהילה ולמרכז מיכאל.

שבוע טוב לכולם

 

*תוכנית לימוד חדשה באמצעות האינטרנט – לפרטים לחצו על הקישור

http://www.michael-center.com/?page_id=7585

*לזמני השבת לחצו על הקישור המצורף

http://dat.gov.il/Pages/ShabathTimes.aspx

 

רשימת ארועים    

 ראש חודש אלול – שבת   2/9/16   8:30-12:00

סליחות – מוצאי שבת – 24/9/16   12:00-01:20

ערב ראש השנה – ראשון 2/10/16

ראש השנה תשע"ז – 2-4/10/16  ראשון שני שלישי – ברעננה

כפרות – שלישי – 11/10/16  03:00

יום כפור – שלישי רביעי  11-12/10/16  בכפר המכביה

מרכז מיכאל – בית ללימודי יהדות ורוחניות – רחוב אחוזה 117 קומה ב' רעננה

054-6365057      ת.ד. 145 רעננה 4310101