מגזין אינטרנטי מספר 6 פרשת בלק – תמוז תשע"ו
שלום לכל אוהבי/חברי מרכז מיכאל
עלון מספר 6 יוצא לדרך. בכדי לא לחזור על עצמנו , לתת הזדמנות לאנשים נוספים לקחת חלק בעשייה, אנחנו מבקשים מהחברים לכתוב דבר מה. רצוי שיהיה קשור ללימוד מאיר שחוויתם, לתובנות שקיבלתם או לפתגם מעניין שמצאתם.
גם תגובות (במייל חוזר) לדברים הנכתבים , יתקבלו בברכה. את הכול יש לכתוב בלשון מכובדת ונקיה.
כך נוכל לשפר את הכתוב מידי שבוע ונעורר את תחושת השותפות לקהילה ולמרכז מיכאל.
שבת שלום לכולם
רבי נחמן מברסלב
כל המקבל את הקיים בהבנה מאושר הוא, האושר נמצא בהישג יד
ואין לחפשו במקום רחוק או אחר.
פרשת בלק
"בא לקלל ונמצא מברך"
בפרשה מדובר אודות בלק השוכר את שרותיו של בלעם כמקלל מקצועי, בלעם "שתום העין" אדם שיש לו צרות עין בא לקלל ונמצא מברך.
שואל רבי חיים בן עטר, האם אדם צר עין יכול לברך? ומשיב על פי הגמרא, שהדבר בלתי אפשרי שאדם כמוהו יברך, מה שקרה בפועל בלעם רק חושף את הברכות שהיו מיועדות לעם ישראל, כנביא הוא מגלה את העתיד שכבר כתוב, בני ישראל מבורכים מלמעלה וזה רק עניין של עיתוי מתי הברכות יתממשו.
מדובר בברכות עצומות הממתינות לרגע בו נהיה מוכנים לקבלן, חשוב שנאמין שאנו עם המבורך מלמעלה, כל הצרות הן הכנה למשהו גדול מכוון שאין ארוחות חינם, כגודל הצער גודל הברכה, זה מול זה ברא הבורא.
הרבה פעמים אנו מעכבים את הברכה בעצמנו, לפעמים בגלל התנהגות המנוגדת לחוקי היקום ולפעמים בגלל עין הרע.
ספר הזוהר בפרשה זו מלמד כיצד עין הרע פועל, ועל פי מה שמוסבר, כל אדם יכול בטעות לגרום עין הרע כולל לעצמו ובני משפחתו
אסביר כיצד יתכן הדבר בשבת הקרובה.
שבת שלום,
הרב יחזקאל נגר
הקשר בין הפרשה להפטרה
הקשר בין פרשת בלק להפטרה מיכה פרקים ה' פס' ו' – פרק ו' פס' ח'
מיכה היה אחד מהנביאים שניבא באותה תקופה בערך עם ישעיה, הושע ועמוס – תקופת חורבן שומרון (722 לפני הספירה).
הקשר הישיר הוא האזכור של מיכה "עמי זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה אתו בלעם בן בעור מן השיטים עד הגלגל למען דעת צדקות ה'".
האזכור כאן של בלק ובלעם משמש כהוכחה עד כמה ה' דואג לעמו וסובב את קללות בלעם שהיו יכולות לפגוע בעם ישראל ולו רק פגיעה מורלית, כך שיהפכו לברכות וכל זה מבלי שישראל יהיו מודעים לכך.
בתחילת ההפטרה בעוד בברכות בלעם מדובר של עם ישראל הגדול אצל מיכה לאחר הגלות תישאר רק שארית .
ההתייחסות לאחרית הימים מזכירה את משלי בלעם בפרשת בלק "ועתה הנני הולך לעמי לכה איעצך אשר יעשה העם הזה לעמך באחרית הימים".
למי שיחפש – ניתן למצוא הקבלות נוספות בין תוכן משלי בלעם ובין מיכה.
מה למדתי? שבשני המקומות מלמדים אותנו שני דברים עיקריים:
-
החורבן יבוא כל זמן שלא נתקן דרכינו.
-
כשהתנהגותנו תהיה לטעמו, תבוא הגאולה בדרך שה' יסובב את הדברים לטובתינו.